torsdag 11 juni 2009

365 foton 2009 - Nr 301 Kyrktorn

"En trygg vik, som erbjuder skydd för den hårda vinden!
När det blåser så finns du där"

Det finns många mäktiga katedraler att häpnas och fascineras över, fyllda med guld och glans och mycket marmor. Men det är ändå denna lilla vita träkyrka som tilltalar mig mest.

Kyrkan som står mitt i vårt samhälle, i våra liv påminner om Guds närvaro i min vardag och i mitt liv. Den står på en stadig grund och vinden kan inte rubba den. Varje gång jag går in där slås jag av känslan av tillhörighet och att höra hemma här. Den är inte särskilt märkvärdig på något sätt men den omfamnar mig med värme och trygghet. Det är något jag inte kan sätta ord på det andas en närvaro och frid jag sällan upplever. Här får jag hämta ny kraft till att orka med den stormande vardagen och påminnas om Guds ständiga närvaro i mitt liv. Ibland är det så lätt att glömma.

Inga kommentarer: