onsdag 3 juni 2009

365 foton 2009 - Nr 212 Orange

"Lilja brandgul - jag vill ej veta mera".
(Blomsterspråket)

Jag vill inte veta mera om fiendskap och ovänskap där människor får ära och glans på någon annans bekostnad. Jag vill inte veta mera om männsikor som trampar på dem som redan är liten och ingen ser, vars röst ingen hör och lyssnar på. Jag vill inte veta mera om en värld i kris och girighet som oskyldigt drabbar alla och envar.

Känns det verkligen lätt att somna om kvällen när man innerst inne vet att idag har trampat på någon själ, idag har jag grusat någons tillvaro.Kanske behövs det för oss västerlänningar i välfärdens landskap en tankeställare hur vi lever. Jag kan bara hoppas att det gör oss ödmjukare och generösare mot dem som inte har det lika bra som vi. Att vi lär oss uppskatta det lilla och se varje människa som en unik och värdefull individ oavsett hur de är och hur de ser ut, var och hur de lever.

Inga kommentarer: