fredag 26 juni 2009

365 foton 2009 - Nr 234 Plats för bön

"Du finns överallt, Gud.
Toll och med inne im ig själv.
Jag behöver inte leta efter dig.
Allt jag beöver göra
är att sitta stilla ett tag och lyssna.
Du finns där.
Om jag är tyst så kanske jag hör dig.
Jag lyssnar innåt.
Jag lyssnar till dig, Gud."
(Ur: Bönboken tradition och liv)

Särskilda platser för bön hjälper oss att lämna alla måsten och koncentrera oss på att lyssna. Lyssna inåt, lyssna uppåt, lyssna på det viktiga på det mest ohörbara. Mitt förstånd vill också vara med men jag har fått lära mig att ibland måste förståndet lära sig tiga. För jag har lärt mig att även om det sunda förnuftet säger att: "Nej det går aldrig, det kan inte fungera!" Kan jag aldrig komma ifrån mitt uppdrag i världen.

Jag kan ta omvägar i livet men målet är visst detsamma ändå har jag upptäckt. När livet ställer mig inför situationer där förståndet säger: Stopp! Det här har du aldrig gjort! Det här kan du inte! Så handlar jag ändå och det fungerar, jag hör mig säga saker som inte är mina ord. Jag ser mig göra saker som inte är mina handlingar. Efteråt ser jag att det blev gott!

Jag älskar tystnaden då får jag möjlighet att hinna ifatt mig själv, då får jag möjlighet att höra Guds tilltal, finna min väg i livet. Min önskan är att fler skulle våga möta tystnaden, sig själv och ...

Inga kommentarer: