tisdag 23 juni 2009

365 foton 2009 - Nr 103 Blommor

"Gud gav oss minnen
så att vi kan njuta av junirosor
när det är december i våra liv."
(James M Barrie)

Junirosor ger hopp i våra liv. Vetskapen om det positiva och glädjefulla gör smärtan lättare att uthärda. När livet känns som mörkast och sorgerna och bekymren hopar sig en efter annan får vi bära minnet om att somrar har kommit gång efter annan. Livet är en räcka hopp och kärlek, sorg och bekymmer, hopp och glädje, sorg och bekymmer, hopp... I det hoppet att det ska blomma igen får vi leva även om det många gånger ser tröstlöst ut när det verkar som att vintern blir extra lång och mörk ett år.

Trots att jag många gånger skulle vilja vara utan en del av den oro, motgång och sorg som möter mig är jag ändå så tacksam för dem. Den hjälper mig att uppskatta det som ändå är värdefullt och viktigt, de små sakerna som annars ter sig betydelselösa blir dyrbara. Jag försöker bära med mig dessa positiva erfarenheter men jag säger inte att jag alltid lyckas men det går ibland och när det går så blir det lite lättare att se något annat positivt och snart blommar junirosorna i mitt liv igen.

---------
Jag vet, det är prästkragar men här blommar inga junirosor (förutom maskrosor då) men minnet av mina prästkragar kommer att vara länge, länge.

1 kommentar:

Charlotta sa...

Jag hittade in till din blogg via Aksons sida. Är imponerad av dina fina tolkningar av 365-utmaningen. De vackra citaten och trevliga kommentarerna ger extra dimension till bilderna.

Det är kloka ord du skriver om att bära med sig positiva erfarenheter. Att kunna njuta av vardagliga ting kan vara en gåva, men jag är rädd att de flesta liksom du har fått betala den förmågan genom motgångar i livet. Då är det viktigt att kunna känna tacksamhet för livet som varit, för de lärdomar vi gjort, och inte fastna i bitterhet och avundsjuka.
Jag önskar dig en lång och lagom varm sommar! Jag kommer gärna tillbaka hit och tar del av dina vackra bilder och kloka ord