tisdag 23 juni 2009

365 foton 2009 - Nr 106 Mat underbart Mat!

"Under en middag
betyder det inte så mycket vad som står på bordet
utan vilka det är som sitter på stolarna."

Finns det matgladare varelser än hundar? Ständigt lycklig att få äta och slänger sig över maten. Personligen tycker jag att ätandet är ett nödvändigt ont och önskar att jag kunde slippa. Förmånga är väl de ensamma middagarna vid köksbordet som får mig att tappa lusten för både matlagning och ätandet av densamma. Har ofta svårt att förstå glädjen över denna livsnödvändighet och frusteras att bristen av maten ändå får mig att tappa humör, koncentration och liknande. Det var bättre när jag kunde leva av luft men visst är väl välmåendet till sin fördel med mat i magen.

Jag kan verkligen inte instämma i att det kan vara underbart med mat även om jag gärna äter i trevligt sällskap, då är det både gott och lite lustfyllt med mat. Det värsta är att jag inte är ensam att känna så här och ändå sitter vi ensamma i var våra kök och äter våra smaklösa och trista middagar. Tacksam att jag ändå har ett par sammanhang av middagsgemenskap med andra.

Ack, underbara och ångestfyllda mat som livet så ofta kretsar kring. "Mat! Halleluja! Amen!"

1 kommentar:

Unknown sa...

Snart är hösten här och vi får laga middag tillsammans igen! Ska bli riktigt trevligt. Vi får väl försöka hitta recept som får även dina smaklökar att längta...
Kram/
Jatrollet