söndag 31 maj 2009

365 foton 2009 - Nr 119 Samling

"Om det inte fanns något mörker,
hur skulle vi då kunna glädjas åt solen".

En samling emaljerade föremål, det såg så vackert ut där de stod på baksidan av sjöboden och fungerade som badrum. Det kändes enkelt och tilltalande, men jag vet att jag föredrar ett badrum med väggar, golv och tak och varmvatten i kranen. På det sättet är jag bekväm av mig men några dagar går väl an då uppskattar jag det jag har mer. Det gör mig ödmjuk inför dem som har det som vardag. Ja, inför dem som inte ens får sitt vatten i en kran.

Frånvaron av något visar vad det betyder. På samma sätt, som ett primitivt badrum får mig att uppskatta den varma duschen än mer, uppskattar jag våren efter en mörk vinter. Jag uppskattar sommaren efter tider med kyla och mycket kläder. Efter en sommar av olidlig värme uppskattar jag hösten och den klara luften. Efter regn höstrusk uppskattar jag vintern och den vita snön. Variationerna gör allting så mycket mer värdefullt.

Inga kommentarer: