söndag 24 maj 2009

365 foton 2009 - Nr 174 Stock

"Man vill inte vara den man är.
Man vill vara den man inbillar sig att man kunde ha blivit."
(Hjalmar Söderberg)

I sagan om de tre träden, stod de på berget och drömde om vad de skulle bli när de blev stora. En ville bli en vacker kista och förvara dyrbara skatter. Den andre ville bli ett stort och ståtligt fartyg och gå på de stora haven. Det tredje ville bli det största och högsta trädet i hela världen och peka mot himlen, när människorna såg det skulle de tänka på Gud.

Alla tre träden höggs ner av varsin skogshuggare. Det första trädet blev en krubba för hungriga kreatur, det andra en liten fiskbåt som endast dög på en sjö, det tredje trädet ett fasansfullt mordredskap i form av ett kors.

En dag blev ett litet nyfött barn lagt i krubbans halm. Det andra trädet fick en kulen natt skjutsa en man och hans vänner. Det tredje trädet fick även han bära samme man. På olika sätt blev de tre träden varse att det var en särskild man och allas drömmar gick i uppfyllelse även om det inte var på det sätt som de själva tänkt sig.

Precis som för de tre träden bär vi drömmar och visoner om våra liv. Ofta blir vi besvikna för att våra idéer om vårt eget liv inte blir som vi ville och önskade. Men jag har lärt mig att om jag är lyhörd och går de vägar som öppnas för mig så blir det kanske inte som jag tänkt mig men det blir oftast alltid bra. Inte alltid lätt men det blir bra i slutänden ändå.

Inga kommentarer: