måndag 25 maj 2009

365 foton 2009 - Nr 151 Hemma är där hjärtat bor

"Borta bra men hemma bäst!"

Jag har bott i Vadstena, Skellefteå, Umeå, Örebro och Göteborg överallt har jag trivts inget snack om det. Fast hela tiden har hjärtat dragit mig hemåt, hem till min barndomtrakter där jag vet hur stigarna går även om jag blundar. Varje gång jag närmat mig min hembygd har det gjort ont i hjärtat av hur vackert det är och jag saknar ord. Även om jag på sitt sätt tycker att det varit vackert på alla andra ställen så är inget som Höga kusten och Nolaskogs.

Drömmen om ett hus har jag haft länge, länge och när jag satte foten innanför dörren till detta hus var det ögonblicklig kärlek. Det här är mitt, det är här jag ska bo och sedan har allting fallit på plats. En vän till mig filosoferade om att detta måste vara paradiset. Eftersom jag bott överallt man kan bo och ändå väljer jag min hemby då måste det vara den bästa platsen att bo på. Ur mitt perspektiv sett så är det faktiskt paradiset jag älskar att höra jordens naturliga ljud av vind, av fåglar, av tystnad. Jag älskar tanken och känslan av att ha något eget. Alla har vi säkert våra egna paradis och detta är mitt. Det är här mitt hjärta bor, här är jag hemma.

Inga kommentarer: