söndag 31 maj 2009

365 foton 2009 - Nr 216 Förr, gammal

"Det var fantastiskt när den första tvättmaskinen kom.
Å´, då kunde de inte ens centrifugera."

Det var en revolution för den svenska kvinnan att slippa tvätta utomhus på bryggor och i kalla vattendrag. Jag har mött många som sagt något i likhet med ovanstående citat. Det är lätt att glömma att det fortfarande finns kvinnor som minns den första tvättmaskinen när vi själva har så hög ultramoderna maskiner som väger och torkar och jag vet inte allt på en gång, det är väl nästan så de viker tvätten också.

Denna tvättomat fanns i mitt hus när jag flyttade in även om den inte var inkopplad. Kan inte låta bli att förmedla min inre bild när jag läser om de olika programen på tvättkorten. "Barntvätt. 90 grader C ej förtvätt. Specialprogram". Ja, det må verkligen vara ett specialprogram för jag ser framför mig hur husmödrarna tog sina smutsiga ungar och stoppade dem i maskinen. Det är ju för väl att det inte är någon förtvätt, men 90 grader! är det verkligen nödvändigt? Ja, de slapp ju nerstänkta badrum i alla fall.

Inga kommentarer: