torsdag 5 november 2009

365 foton 2009 - Nr 292 Ensam

"Ensamhet
Det e när du inget vet
Om hur andra e och vad dom känner
Du fäller en tår
Tror att ingen förstår
O glömmer att söka dina vänner"
(Peps Persson)

Ibland känns det bara som så att jag är ensamast i hela världen. Det känns som att alla människor runt omkring mig har någon att gå hem till varje dag, någon att dela sin glädje, med någon att dela sin sorg med, någon att bara finnas tillsammans med, någon som är viktig för en och som är viktig för en själv. När de tankarna drabbar är känslan av ensamhet som störst för vem bryr sig om mig? När dagarna går och ingen kommer och hälsar på, än mindre ringer på telefon. Ja, då växer känslan av ensamhet sig stor.

Ensamheten kan också vara ljuvlig när man själv väljer den. Efter en hektisk dag på jobbet och bara få rå sig själv. Eller när man får några timmars paus från livet från ansvar, familj, jobb och bara får gå ut i skogen, ta den där koppen kaffe eller te och tänka en stund. Ja, då är det gott att vara ensam.

Det som är smärtsamt för någon är dyrbart och efterlängtat för en annan. Allt beror helt på vilket sammanhang man befinner sig. En balans av allt är väl det bästa. Jag önskar att alla fick känna sig saknad och efterlängtad, sakna och längta, känna ensamhet och gemenskap
tillhörighet. Allt hjälper oss att uppskatta det vi har och gör oss mer hela. Men jag önskar ingen känslan av den isande kalla ensamheten så djup att de känner utanförskap.

Ibland räcker det med att öppna ögonen och så upptäcker man oväntat att runt omkring mig finns människor som bryr sig, som älskar mig, som är glad att jag finns. Din livlina ut ur ensamheten "Ring en vän", du får använda den om och om igen.

Livlinan fungerar åt andra hållet också även om du inte blir helt ensam. Längtar du efter lugn och stillhet, en orsak att sitta ner och ta en kopp kaffe eller te i lugn och ro, tid till reflektion. Ring en ensam vän, där är lungt, där finns oftast tid och utrymme till samtal och reflektion och du får en paus från livet och din vän känner sig efterlängtad och behövd. Vi behöver varandra för att få perspektiv på tillvaron.

1 kommentar:

Charlotta sa...

En ensam kommentar från mig...

Mycket tänkvärda ord till din bild. Ensamhet tål att funderas kring. Själv känner jag sällan av fysisk ensamhet, däremot kan jag ofta uppleva en ensamhet pga att jag inte har någon som förstår mig, mina känslor och mina tankar.