söndag 1 november 2009

365 foton 2009 - Nr 218 Äventyr

"Att jobba 9 till 5 är livets nyckfulla dom
inte konstigt att jag nån gång bara känner mig tom.
Så när jag dyker efter hajar i en undre värld.
Inte gör det mig nånting om det är min sista färd.
Äventyr, jag gillar, Äventyr."
(Ur sången: Jag gillar äventyr. Text: Henrik Ekman)

Allt eller inget kan vara ett äventyr det beror helt på hur vi ser det. Det måste inte vara att dyka bland hajar eller hoppa bungyjump. Det kan vara att resa med Hurtigruten i Norges olika fjordar vilket jag fått mig rekommenderat fast i så fall får jag nog vänta till dess jag blir pensionär och har en massa tid över att fylla (inte för att jag träffat en pensionär som har särskilt mycket tid till övers).

Men det största äventyret och kanske det mest hisnande i många fall är nog resan i dig själv. Att dyka ner i sina egna avgrunds djup, att flyga högt upp bland molnen av drömmar, att hoppa rakt ut utan vare sig fallskärm eller bungyjump snöre runt fötterna och lita på att du som katten landar på fötterna. Det mina vänner är ett äventyr utan dess like ack så skrämmande och underbart efteråt.

Inga kommentarer: