lördag 20 februari 2010

365 foton 2010 - Nr 55 Februari

"Februari kommer sen".

Februari med fettisdag och semlor som inleder fastan. I den gamla traditionen skulle vi festa och äta upp oss rejält innan det var dags för fastetiden då vi skulle avstå från viss typ av mat och mat i överflöd. I de flesta religioner påbjuds fasta som ett tillfälle för rening och andlig förnyelse.

Idag kan vi tänka oss fasta på andra sätt än att avstå från mat. Det kan vara att avstå från TV-tittande, tidiningar, godis och sötsaker, alkohol, dator och surfande och liknande. Allt för att kunna vinna tid för Gud eller sina vänner och familj. Att avstå pengar till stöd och hjälp för fattiga.

I Svenska kyrkan har vi nu vår stora fastekampanj där fokus är "Rent vatten". Tillgången till rent vatten är livsavgörande för jordens och mänsklighetens framtid och kanske också en fredsfråga i framtiden. Vi behöver idag inte bekymra oss för den varan men på till exempel Haiti är behovet av rent vatten stort. Därför har jag startat en insamling där mitt mål är att med hjälp av andra samla in 3000:- och det skulle ge 36 000 människor tillgång till rent vatten i en vecka. Min insamling kallar jag "Min dröm om rent vatten till alla". Klicka på länken så kommer du direkt dit. Finns det något du fram till söndagen före påsk kan avstå från för att hjälpa en annan människa i nöd? Jag har tre hinkar att fylla hjälp mig att fylla dem.

Inga kommentarer: