måndag 10 augusti 2009

365 foton 2009 - Nr 346 Ledighet & semester


Att vara ledig och ha semester handlar många gånger om att göra något helt annat än det man gör/har som sin huvudsakliga sysselsättning och då kanske främst som studerande eller yrkesarbetande. Mitt jobb innebär en rad osynliga men inte oviktiga saker. Med osynligt menar jag att när jag avslutat ett samtal finns inget bevis på att jag varit där mer än att jag och den andre vet att och vad som skett. Jag kan inte alltid lägga fram en bunt papper och säga det här har jag gjort idag. Jag kan inte titta på trådar som dragits, asfalts som lagts eller väggar som byggts, varvor som staplats. Nej, möten är osynliga de finns bara i mitt huvud.

Då är det skönt att komma hem från jobbet och skotta snö. Jag kan se att jag har flyttat detta härifrån och hit. Det är nog därför som jag kan ägna nästan halva semestern med att slipa, måla tapetsera och lägga golv i mitt sovrum och känna att semestern varit skön och vilsam. Det är nog därför jag med stor tillfredställelse kan öppna frysen och se resultatet av två veckors blåbärsplockning. Jag har gjort något helt annat än det jag till vardags gör, det är för mig ett sätt att ha semster och vila på.

Inga kommentarer: