måndag 10 augusti 2009

365 foton 2009 - Nr 325 Saker med vingar

"Lyckans fjäril sätter sig på axeln på den som har tid att vänta"

Vad är lycka? Är det att vinna 1 miljon på lotto? Är det att vara framgångsrik med ett topp jobb? Är det att vara en kändis och hänga på varenda löpsedel?

Kanske för stunden känns det gott i själen, men är det inte som att flyga med lånade vingar. Så snart vi förlorar en vinge störtar vi handfallen mot marken febrilt viftande med det vi har kvar. Sedan ligger vi där och funderar vad var det som hände.

Att finna sin egen lycka i de små vardagliga sakerna är att känna en självkänsla i att jag är den jag är. Det hjälper mig upptäcka att jag har egna vingar att flyga med. Med dem kan jag flyga högt i mitt universum bland klara stjärnor och stormiga vindar där blixtarna viner om mina öron men vingarna är mina och de är förborgade i mitt inre och kan aldrig tas ifrån mig.

Skadas?! Ja, visst kan de ryka fjädrar men helt störtar vi inte. Vingarna dämpar fallet och lyckan att ha överlevt, över att vingarna bar mig igenom hjälper mig motsägelsefullt nog att våga ta klivet ut och flyga igen.

2 kommentarer:

Anonym sa...

som alltid klokt och vackert skrivet. fin bild...

Ida sa...

Vad fint, Tova! =)