onsdag 11 juli 2012

365+1 foton 2012 Nr 37. Djungel (87/366)

I kommunens naturguide läste vi under vårt besök vid Stockholmsgatorna (se tidigare inlägg) att vid Vändåtberget skulle det växa Nattviol. Vilken lycka skulle jag kunna finna denna växt som jag har på min fotoutmaning. Mitt sällskap var inte sen att hänga på till denna plats i jakt på denna lilla växt. Jag hade hört talas om platsen men visste inte så mycket om den. Vad vi kom till visade sig vara urskog, med en markerad led igenom men sällsynt med stigar så över stock och sten och genom mängder av blåbärsris och en del sumpmark så tog vi oss under tre timmar runt den ca 4 km långa sträckan. På träden ser ni prickarna och någonstans där emellan ska det finnas en stig. Känns verkligen som en norrländsdjungel.

2 kommentarer:

Charlotta sa...

Riktig djungel, verkligen.
Var det här du "missade" nattviolerna?

Jag skäms nästan att berätta att jag var ute och letade svamp igår på ett nytt ställe och vad hittade jag - mängder med nattvioler i vägkanten. Jag har aldrig sett dem någon annan stans än på "min egen" skogsstig förut. Men har du vägarna till Skara sommarland eller grannskapet så guidar jag dig gärna till växtplatsen i skogarna bakom nöjesfältet. De blommar nog en vecka eller två till. :)

Unknown sa...

Ja, det var här jag missade dem. Det ironiska är att efter alla strapatser och slagsmål med mygg så växer de visst hemma i en av bästaste vännernas trädgård med omnejd. Så jag har nära till dem nu inte hunnit avlägga besök ännu. Annars tackar jag för erbjudandet om guidning inte ofta jag har vägarna förbi dock. :)