lördag 28 januari 2012

365+1 foton 2012 Nr 71. Färdigjäst (14/366)

Baka, baka liten kaka och skjuts in i ugnen.

Nåja, inga kakor utan färdigjäst matbröd som har hamnat i ugnen. Inget är väl som hembakt bröd. Mums! Dagens recept modifierades lite och fick 0,5 dl linfrön som tillägg och det blev en höjdare.

Grova frallor
Ingredienser
2 msk margarin
2 dl mjölk
25 g jäst = 1/2 paket
1 msk socker
2 krm salt
2 dl grahamsmjöl
3-3 1/2 dl rågsikt

Gör så här:
Blir ca 6 frallor.

1. Smält margarinet.
2. Häll i mjölken o värm den till 37grader(=fingervarmt)
3. Smula jästen i en skål. Häll mjölken över, blanda!
4. Tillsätt socker, salt, grahamsmjöl o rågsikt.
5. Arbeta degen tills den blir smidig o släpper skålen. Tillsätt mer rågsikt om det behövs.
6. Ställ degen att jäsa ca. 10min under bakduk.
7. Sätt ugnen på 250. Lägg bakplåts papper på en plåt.
8. Ta upp degen på mjölat bakbord arbeta den tills den är smidig o släpper bordet utan mjöl.
9. Rulla ut degen till en längd o dela den i ca. 6 bitar.
10. Forma dem o lägg dem på plåten.
11. Låt dem jäsa med bakduk över.
12. Grädda dem mitt i ugnen ca. 8min


Jag har lånat receptet från matklubben.se

2 kommentarer:

Charlotta sa...

Det är bara att inse, jag får lov att lära mig baka om jag ska fixa alla teman i utmaningen. (Det får nog bli några egna teman...)

Snygg bild ur ugnsperspektivet på temat.

Sara sa...

Ser riktigt gott ut!