tisdag 5 januari 2010

365 foton 2010 - Nr 88 Gott gottigott gott

"Käka aldrig knäck,
om den komma från Barsebäck.
Godis é gott. Godis é gott."

En helt alldaglig karamell med papper på, men den är ovanligt god. För den är gjord på rättvisemärkta varor och det gör den extra god. Det finns ingen otäck bismak av barnahänder som inte får gå i skolan, oschyssta lönehörhållanden eller odemokratiska och otrygga arbetsvillkor eller varor köpta till underpris för att jag ska spara några korvören.

Mitt hjärta slår lite extra för rättvisemärkta produkter som bara växer i vårt land. Allt på grund av en film om kaffeproduktionen som jag såg för cirka 7 år sedan. Där en VD för ett ledande kaffebolag i Sverige med flackande blick inte kunde svara på journalistens frågor om de oschyssta villkoren inom kaffeindustrin. Samtidigt som han gav mig känslan att han tyckte det var rätt. Han gjorde mig så upprörd att det sedan fått mig att engagera mig i frågan för rättvisare förhållanden i världen. Han visade på sådan okunskap att jag kände att jag måste bara sprida den kunskapen. Jag skulle aldrig ställa upp och arbeta under dylika förhållanden varför ska jag då kräva att någon annan skulle göra det för min skull? Det lilla jag gör kanske inte förändrar hela världen men det hjälper till och den vetskapen gör att det känns lite extra gott gottigott gott i själen också.

2 kommentarer:

sinneskatten sa...

Färgerna och placeringen av godiset i bilden är riktigt snyggt.
Sen att jag avstår godis , det är för att det är nytt år.
Kul att få följa dig under året.

Anne-Lie sa...

Vågat att bjuda på en godisbild så här inpå nyåret och alla löften;-))

Tycker bilden speglar sig mycket läckert i underlaget!