lördag 2 januari 2010

365 foton 2010 - Nr 100 Gåva

"Den vackraste gåvan är den
som man lagt tid och eftertanke bakom,
då visar man verkligen sin uppskattning".
(Allt om miljö angående medvetna julklappar)

Man kan få presenter många, vackra och dyra helt enkelt för att det passar sig så. Men så kan vi få gåvor små och onasenliga inte alltid så vackra men så mycket värdefullare för någon har verkligen tänkt på mig när den skapades eller köptes. En gåva som bara känns rätt och då spelar det ingen roll om den ges till en högtidsdag eller en vanlig vardag det är dess överraskningsvärde och tanke bakom som räknas mest.

Idag fick jag en gåva - en ängel med glorian på snedden, vingarna olika och den stod ensam vid sidan av alla "perfekta änglar" och inte alls lika dyr som alla andra. I mörket skulle den bara vara ett glasföremål bland andra föremål men med belysning stårlar den och skimrar lika vacker som någon annan.

"Den är inte perfekt precis som mig! När du ser den får den påminna dig om mig" sa givaren. Ja, det passar också mig perfekt att få en sådan ängel. För den påminner mig också om på vems sida jag ska stå. Den påmminer mig om vems perspektiv jag ska ha. Det är just dessa skadade varelser som står lite utanför som jag är satt att finnas hos och sprida hopp och glädje till. Å´, i ljuset från omgivningen så är dessa varelser minst lika vackra och underbara som någon annan. Om inte ännu vackrare!

Att sända ljus in i någons liv är nog den vackraste gåvan jag kan ge. Dyrbar för mottagaren men kostar inte mig särskilt mycket. Detta är en gåva värdefullare än alla presenter som finns.

Inga kommentarer: