söndag 17 januari 2010

365 foton 2010 - Nr 76 För evigt

"Vad är en vänskap? Kan den förklaras?
Blicken som säger: - Vänner är vi.
Sällan vi talar, om vad vi känner.
Vi bara vet det, vet det.
Vänner vi skall förbli.

Kanske med åren, ses vi rätt sällan,
möts inte så ofta, skiljas igen.
Men när vi träffas, du är densamma.
Vi vet det båda, båda.
Vår vänskap varar än.

Fröjd det mig ger att,
du finns i världen,
att vi kan mötas och skiljas så,
helt utan fraser, självklart och enkelt.
Tänk att en sådan gåva man kan av livet få."


Mitt röda ljus brinner snart ut det räcker inte i en evighet men vad det symboliserar. Jag tänder det med varsamhet för ljuset påminner mig om den vän jag fick det av. Under tre veckor virvlade hon in i mitt liv och vänskap uppstod. Det är inte ofta vi ses men timtal har vi ägnat åt att i telefon samtala om livets storheter och de små, om glädje och sorg och det känns som jag kännt henne en livstid och inte bara ett par år.

Idag upptäckte jag att i den bortre kanten på ljuset så bildar stearinet ett hjärta. Sådan är hon min vän, brinnande och med ett stort hjärta. Hon bor visserligen för långt borta men i mitt hjärta är hon nära. För evigt sammanbunda av ett osynligt vänskapsband. För så är det, sanna vänner finns där för alltid, man vet var man har dem men det innebär inte att man alltid måste ses eller talas vid. Man bara vet det. Vänner vi ska förbli.

Inga kommentarer: