söndag 6 september 2009

365 foton 2009 - Nr 62 Dator

"Du loggas ut"

Datorer ett välsignat hjälpmedel vi skapat dokument och kan enkelt redigera det hela. Den skapar kontakt med människor, hjälper mig hålla kontakt med vänner som är långt borta ett klick så kan jag se dem, prata med dem kommunicera med dem. Minns att jag som barn hur Hedvig hade en bildtelefon det var lustigt men nu kan vi med hjälp av webkameror se och prata med varandra för dagens barn är det inget konstigt bara naturligt. "Va! Har ni inte alltid kunnat det?" Kommer de förundrat säga i framtiden.

Lika mycket som det är välsignat kan det också skapa irritation och ilska när de krånglar och man inte vet hur man ska hantera dem. Det är nyckfulla maskiner och helt plötsligt är du utloggad och allt du har skapat är en minne blott om man inte varit noga med att göra säkerhetskopior.

I veckan har mitt liv blivit raderat och det är sorgligt och trist men jag kan inte bli arg bara gräma mig lite och lära mig av mina misstag. Eller misstag och misstag, rättare sagt ta mig i kragen och göra de där säkerhetskopiorna som jag så många gånger tänkt men aldrig kommit mig för. Redan nu har jag skaffat mig möjlighet till backup.

Ibland tänker jag att kanske finns det en mening med allt. Kanske är det så att detta ska ge mig möjlighet till att börja om på nytt. Känner mig lite tom och bestulen på mitt liv, men alla dessa minnen är bevarade i mitt hjärta och där kan inget radera dem. Nu börjar något nytt! Ett nytt år med nya möjligheter ett glädjefyllt år önskar jag mig. Jag loggar in igen...

Inga kommentarer: