tisdag 11 november 2008

Små droppar

"Du tycker att det du gör är en droppe i havet?
Men om den droppen saknades skulle havet vara mindre".
(Moder Teresa)

Igår kände jag mig så nöjd, jag tog nämligen en aktiv ställning för de mest utsatta i världen. Jag skickade in min anmälan om autogiro för att bli månadsgivare för Svenska kyrkans internationella arbete. En stor fråga just nu är klimatet att vi här förbrukar så mycket resurser och det slår mot dem som påverkar jorden minst nämligen barnen i de fattiga länderna. Jag kan inte annat än ge mitt bidrag. Jag utmanar alla som läser detta gör det du också. Information och blankett hittar du här! En liten droppe som gör havet större.

Men ibland är det små saker som får bägaren att rinna över också. Det som nu fick bägaren att rinna över var två identiska kuvert från Svenska PostkodLotteriet. Jag vill inte ha dem! Jag kommer inte bli lyckligare av mitt överflöd jag blir lycklig av att ge till andra, det är dessutom vetenskapligt bevisat läste jag i tidningen idag. Det är nog att få ett brev men två! Vilket resursslöseri som bara hamnar i papperskorgen/insamlingen. I rent raseri slet jag upp brevet och hittade ingenstans där jag kan klaga hos nämnda företag. Endast en adress till SPAR (Statens personadressregister) som lämnat ut min adress. Så kvällens promenad gick också den via brevlådan så snart är min adress spärrad för direktreklam utskick. Det finns ett register till, NIX-adresserat, jag kan spärra hos också men jag kunde inte nå dem ikväll så jag ska minsann ringa dem imorgon. Har än så länge inte tagit mig i kragen att sätta upp "Nej tack till reklam" på brevlådan men det ska ske å det snaraste. Nu får det hos mig vara nog med resursslöseri jag vill inte vara med på det längre.

Inga kommentarer: