onsdag 8 oktober 2008

Jobbutmaning - Dokumentation


Att leva är för mig Kristus.
Är det möjligt att binda upp en hel existens på ett enda ord?

Ordet Jesus

Han är, Alfa och Omega, den förste och den siste,
densamme i går, i dag och alla dagar.
Han som är, som var och skall komma.

Jesus, vem är han för mig?

Han är fridsfursten som ger ro åt min själ.
Han är den gode herden som skyddar min själ.
Han är den store översteprästen som förlossar min själ.
Han är konungarnas konung, som regerar över min själ.
Han är den store profeten som behärskar min själ.
Han är den älskande, som älskar min själ.
Han är domaren över levande och döda, som försvarar min själ.
Han är uppståndelsen och livet, som bevarar min själ.
Han är den stora ”Jag är” som övertygar min själ,
Jesus Kristus, ärans konung, tidsålrarnas konung,
konungen över hela jorden, konungarnas konung,
min konung.

Jesus- allt, mer än allt.

När jag hungrar, är han det livets bröd som mättar mig.
När jag gått vilse är han vägen som leder mig hem.
När jag är fången, är han dörren till frihet.
När jag vacklar, är han klippan.
När jag är stum, är han ordet.
När jag tvivlar, är han den klart lysande stjärnan.
När jag är solkig, är han Guds Lamm som tvättar bort mina synder.
När jag är rädd, är han Lejonet av Juda stam.
När jag är fattig, är han den obeskrivliga gåvan.
När jag är höljd i mörker, är han ljuset.
Ärans Herre, härskarornas Herre, Allas Herre, min Herre.
Till honom allena hör namnet över alla namn.

Denna text inledde mässan i mörklagd kyrka och endast en spottlight på den svarta tavlan. Beskrivande ord skrevs av en rad ungdomar varefter min fantastiska kollega målade bilden med sina bara händer. Det blev en oerhört stark och ett minnesvärd mässa för alla som orkade stanna kvar till över midnatt. Idén har vi lånat från Youtube.

Inga kommentarer: