onsdag 28 maj 2008

Temafoto: Tro

"Det finns två sätt att leva.
Det ena är som om ingenting vore ett mirakel.
Det andra är som om allting vore ett mirakel"
Albert Einstein

På jobbet hade en arbetslagsdag idag. Jag och en kollega fick ansvaret att planera dagen. Vi tyckte att det viktigaste var att möta varandra och samtala med varandra, om livet, vårt uppdrag och vår tro. Vi bad dem ta med kameran och på platsen vi var på fick de uppdraget att fotografera "Tro", fritt för tolkning och detta delade vi sedan med varandra. I en klippskreva höll jag på trampa på dessa ägg.
  • Äggen en symbol för livet.
  • Det är tre ägg - för mig blir det en symbol för treeningheten , fadern, sonen och den helige anden som jag tror på.
  • Att tro är inte att alltid veta och jag kan bara tro att där inne i äggen växer något som idag är dolt men en dag ska bli synligt.
För mig är livet ett mirakel och jag inte annat än tro att något större finns där bakom. Du kan förklara hur allt hänger ihop. Hur jorden skapades. Hur människan från något har utvecklats till den hon är idag. Hur ett hjärta slår och påverkar ditt blodsystem som ger energi till kroppens olika delar. Hur hjärnan ger signaler till olika delar av din kropp. Men du kan aldrig förklara för mig vad det är som får hjärtat att vilja slå som ger livet dess puls. Eller vad som får fröet att en gång vilja gro för att blomma och slå ut. Den viljan är större än vad jag kan förstå och för mig lägger det grunden för min tro och för mig blir det ett mirakel.

Inga kommentarer: